Σελίδες

Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2020

Στις διαπραγματεύσεις για το F-35 με την Lockheed Martin καλό είναι να πέσει και αυτό το ενδεχόμενο στο τραπέζι

Στις διαπραγματεύσεις με την Lockheed Martin για το F-35 καλό είναι να πέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων το ενδεχόμενο η Ελλάδα να κατασκευάσει το F-16 XL.

Αρχικά τι είναι το F-16 XL? Το F-16 XL είναι ένα δελταπτέρυγο F-16, το οποίο σχεδιάστηκε με σκοπό να αποτελέσει το υποστρατηγικό βομβαρδιστικό των ΗΠΑ με ταυτόχρονη δυνατότητα να μπορεί να αμυνθεί και να αναχαιτήσεις εχθρικά αεροσκάφη. Αρχικά σχεδιάστηκε για να μπορεί να ταξιδεύει υπερυχητικά χωρίς μετάκαυση (το οποίο δεν πέτυχε στο αρχικό μοντέλο, όμως σε τροποποιημένα F-16 της NASA το πέτυχε) και για να είναι πολύ ποιο ευέλικτο από το βασικό σχέδιο (Λογικά πρέπει να πετυχαίνει μεγαλύτερο βαθμό στιγμιαίας στροφής αλλά μικρότερο βαθμό παρατεταμένης στροφής. Αυτό με τις τότε τεχνολογίες ίσως να μην ήταν τόσο επιθυμητό, όμως με της σημερινές τεχνολογίες της σκόπευσης με την κάσκα και των πυραύλων που είναι υπερ-ευέλικτοι και μπορούν να δεχθούν δεδομένα στόχευσης και μετά την εκτόξευση είναι πολύ χρήσιμο) . Η πτέρυγα τύπου δέλτα, που ήταν 120% μεγαλύτερη, χωρούσε περισσότερο καύσιμο και η πτήση του λόγο λιγότερων αντιστάσεων και μεγαλύτερης άνωσης είχε πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια. Στον διαγωνισμό έχασε από το F-15 λόγο του ότι το δεύτερο σαν δυκινητήριο παρείχε μεγαλύτερη ασφάλεια και περισσότερο οπλικό φορτίο, αλλά και λόγο πολιτικών σκοπιμοτήτων.


Το F-16XL σε σχέση με το βασικό F-16



Τώρα στην Ελληνική περίπτωση ας ξεκινήσουμε με τα δεδομένα, γιατί δεν μπορούμε να βασιστούμε μόνο στο F-35, και αργά ή γρήγορα θα προχωρήσουμε σε παραγγελία επιπλέον μαχητικών F-16 ή την εξοπλισμένη έκδοση του Τ-7: 

1ον οι κατασκευαστές του F-35 εκτός της Τουρκίας έχουν επιλεγεί εδώ και αρκετά χρόνια. Εάν δεν πάρουμε κατασκευαστικό έργο από την Τουρκία, θα πρέπει να μπούμε σε έναν κυκεώνα διαπραγματεύσεων. Η Πολωνία πρόσφατα σταμάτησε τις διαπραγματεύσεις για κατασκευαστικό έργο για το F-35 και θα αγοράσει περισσότερα μαχητικά από εμάς. Όμως ακόμα και εάν τελικά πάρουμε κατασκευαστικό έργο από την  Τουρκία, η Τουρκία θα έχει λογικά το ηθικό πλεονέκτημα, γιατί έχει εκφράσει από ποιο πριν την επιθυμία της για αυτό το μαχητικό και θα είναι σαν αυτή να έχει πληρώσει και εμείς να τρώμε το φαγητό. Αυτό το ενδεχόμενο σίγουρα θα το πουλήσει στους πολίτες της εντός της Τουρκίας, και θα προξενήσει μεγαλύτερο μίσος (ίσως και δικαιολογημένο) για την ελληνική πλευρά. Άποψη του ΙΕΡΑΚΣ Θεσσαλονίκης είναι ότι δεν πρέπει να δίνουμε μόνοι μας ψυχολογικά όπλα στον εχθρό. 

2ον το F-35 είναι αρκετά ακριβό μαχητικό αεροσκάφος και στην αγορά του αλλά και στην συντήρηση του. Πιθανότατα θα κάνει αυτά που διαφημίζονται, αλλά και πάλι λόγο κόστους δεν θα μπορέσει η Ελλάδα να προμηθευτεί πάνω από 50-60 αεροσκάφη σε αποσπασματικές παραγγελίες. Οπότε για το πλήθος των αεροσκαφών ίσως να μην αξίζει η συμπαραγωγή κομματιών. Επίσης το F-35 δεν μπορεί (λόγο κόστους και λόγο επιδόσεων σε κλειστές αερομαχίες) και δεν πρέπει (απόκρυψη της τεχνολογίας) να χρησιμοποιηθεί σαν αεροσκάφος επίδειξης σημαίας, που θα κάνει αναχαιτίσεις πάνω από το Αιγαίο. 

3ον το F-35 εκτός από την τεχνολογία Stealth, έχει και την τεχνολογία Fusion, που μπορεί να συλλέγει και να επεξεργάζεται πληροφορίες από πολλές διαφορετικές μονάδες (link 16). Για αυτόν τον λόγο η Ελλάδα έκανε αναβάθμιση στα F-16 με σκοπό να αποκτήσουν link 16 και να μπορούν να συνεργαστούν με τα F-35 και τα ιπτάμενα ραντάρ, αλλά και αύριο μεθαύριο με τις επίγειες δυνάμεις αεράμυνας ή ελιγμών. Όμως για να μπορούν αυτά τα αεροσκάφη να λειτουργήσουν σωστά, πρέπει να μπορούν να μεταδώσουν τα δεδομένα και σε άλλες μονάδες. Και οι άλλες μονάδες πρέπει να είναι πολλές και ικανές για να μπορούν να τα αξιοποιήσουν.

4ον ίσως εάν επιλέξουμε σαν έθνος, να αποκτήσουμε περισσότερα των 50-60 F-35 καλύτερα θα είναι να εξετάσουμε το ενδεχόμενο της έκδοσης κάθετης απο-προσγειωσης του αεροσκάφους του F-35B. Αυτό για πολλούς λόγους όπως για την χρησιμοποίηση των νησιών, για την Κύπρο ή για αεροπορικό σκέλος σε ναυτικές μονάδες. Η διασπορά εκδόσεων λόγω διαφορετικών εξαρτημάτων δεν βολεύει υποχρεωτικά την εγχώρια βιομηχανία. 

5ον είναι πολύ διαφορετικό το οπλικό σύστημα σαν θεωρία από την πράξη. Αυτό γιατί στον πόλεμο του Βιετνάμ τα αμερικανικά F-4 βρήκαν τον μπελά τους από παλαιά αλλά ποιο ευέλικτα βιετναμέζικα αεροσκάφη. Για αυτόν τον λόγο κατασκευάστηκε το F-5 που ήταν ένα ευέλικτο εκπαιδευτικό με ελαφρύ οπλισμό. Εξέλιξη του ήταν το F-16. Επίσης στον Β παγκόσμιο πόλεμο το γερμανικό καταδρομικό Bismarck καταστράφηκε από αγγλικά αεροσκάφη του Α παγκόσμιου πολέμου. Οπότε η πολεμική αεροπορία της Ελλάδος πρέπει να βασίζεται σε ευέλικτα αεροσκάφη για πολεμικές επιχειρήσεις, αλλά και να μπορεί να κάνει τις καθημερινές αναχαιτίσεις στο Αιγαίο σχετικά οικονομικά. 

6ον εάν η τουρκική πλευρά προχωρήσει στην παραγγελία Su-35 , τότε το όλο εγχείρημα παίρνει ακόμα ποιο σοβαρές διαστάσεις, αφού θεωρητικά το Su-35 είναι εξίσου ή και ποιο ευέλικτο από το F-16 και θεωρητικά (γιατί πρακτικά δεν ξέρουμε) δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από την βασική έκδοση του F-16 ή μπορεί να αντιμετωπιστεί εν μέρη.

7ον η πολεμική αεροπορία της Ελλάδος πρέπει με βάση τις επίσημες ανακοινώσεις να έχει 200 πολεμικά αεροσκάφη το λιγότερο και ιδανικά 250 -300. Με την απόσυρση των F-4 και σε λίγο καιρό των F-16 της πρώτης παρτίδας θα βρεθεί αντιμέτωπη με ένα κενό της τάξης των 70-100 αεροσκαφών. 1-1 αντικατάσταση αυτών με το F-35 δεν μπορεί να γίνει λόγο κόστους. Οπότε αναγκαστικά πάμε σε άλλες επιλογές. Η λύση του απλού  F-16 είναι καλή, αλλά δεν προσφέρει κάτι περισσότερο.  Η λύση του F-16 XL με λίγο μεγαλύτερο κόστος, αλλά σημαντικά μικρότερου του F-35 είναι μια λύση που προσφέρει το πλεονέκτημα των οικονομικών, ευέλικτων μαχητικών, της ήδη υπάρχουσας τεχνικής υποστήριξης του αεροσκάφους,  τα οποία  λόγο μικρού πτερυγικού φορτίου μπορούν να έχουν πολύ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από τον βασικό τύπο. 

8ον στον ΙΕΡΑΚΣ Θεσσαλονίκης πιστεύουμε ότι η εμβέλεια στα αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας  μετράει και θα μετρήσει περισσότερο σε πραγματικά πολεμικές επιχειρήσεις, και ότι η Κύπρος δεν είναι μακριά. Αυτό γιατί στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο τα γαλλικά αεροσκάφη ήταν καλύτερα των γερμανικών. Όμως στην επιχείρηση κατάληψης της Γαλλίας τα γερμανικά αεροσκάφη εκτελούσαν 8 εξόδους την ημέρα και τα γαλλικά 2. Αντίστοιχα όταν μπορείς να έχεις ένα αεροσκάφος να πετάει και να πολεμάει περισσότερο χρόνο από τον αντίπαλο πετυχαίνεις αυτό που ονομάζεται αεροπορική υπεροχή. 

9ον ακόμα και εάν η Τουρκία παραλάβει τελικά τα δικά της F-35 (πράγμα που θεωρούμε απίθανο λόγο της δικής της γεωπολιτικής αλλαγής) ή ακόμα και εάν επιλέξει να μπει στο Su-57 που είναι stealth, η αντιμετώπιση των stealth μαχητικών με stealth μαχητικά δεν γίνεται. Και σε αυτήν ακόμα την περίπτωση, η επιλογή του F-16 XL με link 16, δείχνει να είναι η καλύτερη δυνατή επιλογή.  


Η εικόνα δείχνει την μεγάλη μεταφορική ικανότητα των F-16XL

Το ενδεχόμενο των F-16 XL, γιατί μας βολεύει και ίσως βολεύει και την Lockheed Martin. 

1ον το F-35 δεν μπορεί να πουληθεί σε όλους, λόγο κόστους και λόγο πολιτικών σκοπιμοτήτων. Πχ δεν μπορεί να πουληθεί στην Ταϊβάν, ούτε στην Ινδία. Οπότε το F-16 έχει ακόμα μέλλον και ειδικά στην έκδοση XL θα είναι ακόμα ποιο ελκυστική η επιλογή του.

2ον το F-16 XL λόγο επιδόσεων είναι θεωρητικά πολύ ανώτερο από την κλασική έκδοση του τύπου ( https://www.airforcemag.com/article/1183f16xl/  ), το οποίο εάν συνδυαστεί με τις σημερινές δυνατότητες της τεχνολογίας (ισχυρότερο κινητήρα, ραντάρ aesa, link 16, εσωτερικό σύστημα παθητικής αναγνώρισης και σκόπευσης, σύμμορφες δεξαμενές καυσίμων στις πτέρυγες, σκόπευση μέσο κάσκας του πιλότου, εναέριο σύστημα ανεφοδιασμού καυσίμων body body, φονικότερα και μικρότερα όπλα κλπ)  κάνει ένα οπλικό σύστημα μακράς εμβέλειας, μεγάλης διάρκειας παραμονής πάνω από τον στόχο και φοβερών δυνατοτήτων. Έτσι είναι πολύ εύκολο για εξαγωγές, σε σχέση με το F-35 είναι οικονομικότερο, αλλά και για τις στρατηγικές ανάγκες της Ελλάδας. Πχ ένα F-16 XL μπορεί να απογειωθεί από την Κρήτη, να πετάξει χαμηλά, να βομβαρδίσει στην Κύπρο, να καθήσει 30-45 λεπτά για να προσφέρει αεροπορική υπεροχή στο νησί και μετά να επιστρέψει στην Κρήτη και να προσγειωθεί. Τέτοια αποστολή δεν μπορεί να την κάνει κανένα άλλο υπάρχων αεροσκάφος, εκτός ίσως από το F-15 το οποίο όμως κοστίζει περισσότερο στην αγορά, και στην χρήση, και αποτελεί έναν επιπλέον τύπο για την πολεμική αεροπορία με ότι αυτό συνεπάγεται. Ουσιαστικά το F-16XL θα αποτελέσει ένα αεροσκάφος με σχεδόν όλες τις δυνατότητες του F-35, χωρίς όμως τα χαρακτηριστικά stealth, το οποίο όμως θα είναι οικονομικότερο στην αγορά και χρήση, και με σημαντικά μεγαλύτερη εμβέλεια. 

3ον ακόμα και η πολεμική αεροπορία των ΗΠΑ μπορεί να εκμεταλλευθεί αυτό το αεροσκάφος, γιατί είναι ένα αεροσκάφος που το ξέρει, το έχει σε εκτίμηση, είναι αυτήν την στιγμή το οικονομικότερο πολεμικό της , και στην έκδοση XL μπορεί να καλύψει ευκολότερα και οικονομικότερα την τεράστια εκτάση της. Ακόμα και σε πολεμικές αποστολές βομβαρδισμού η πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια της έκδοσης αποτελεί σοβαρό πλεονέκτημα, μιας και οι αμερικανικές δεξαμενές σκέψης θεωρούν ότι οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις των ΗΠΑ για λόγους ασφαλείας πρέπει να είναι εκτός της εμβέλειας των πυραυλικών συστημάτων των αντιπάλων.

4ον Η Ελλάδα θα έχει την αποκλειστικότητα σε αυτό το αεροσκάφος.

Η Τουρκία πρέπει να διαλυθεί
Η Ευρώπη πρέπει να καταστραφεί 
Πρέπει να γίνει επανελληνοποίησηρ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου